Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Soki na anemię. Jak uzupełnić niedobory żelaza?

2021-05-10
Soki na anemię. Jak uzupełnić niedobory żelaza?

Anemia jest chorobą, na którą częściej zapadają kobiety. Jednak niedobór żelaza jest groźny dla osób niezależnie od płci czy wieku. Jeśli znajdujesz się w grupie ryzyka, w łatwy i przyjemny sposób możesz zadbać o jego większą ilość w diecie i to nie za sprawą czerwonego mięsa. Dziś o zdrowych i smacznych sokach pełnych żelaza.

Po co nam żelazo i kto jest narażony na niedobory?

Żelazo jest ważnym składnikiem mineralnym, który reguluje wiele procesów zachodzących w organizmie człowieka. Przede wszystkim bierze udział w produkcji erytrocytów, czyli czerwonych krwinek. Wchodzi w skład hemoglobiny odpowiedzialnej za dostarczanie tlenu do każdej komórki ciała. Ponadto bierze udział w syntezie DNA oraz detoksykacji organizmu ze szkodliwych związków.

Anemia z niedoboru żelaza może prowadzić do wielu przykrych konsekwencji w organizmie i zaburzyć prawidłowy rozwój w przypadku dzieci. Pierwszymi objawami niedoboru żelaza jest osłabienie, problemu w koncentracji, bladość skóry czy pękanie kącików ust.

Wśród grup najbardziej narażonych na niedobory żelaza są kobiety o długich i obfitych miesiączkach. Comiesięczna utrata krwi może doprowadzić do znacznego obniżenia tego składnika. Jednak niedobór żelaza często diagnozowany jest także u kobiet w ciąży ze względu na duże wymagania rosnącego płodu i wegetarian. W przypadku tych drugi spowodowane jest to brakiem w diecie mięsa, które jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza.

Rozróżnia się żelazo hemowe – jego źródłem jest mięso, i niehemowe, które dostarczają produkty roślinne. Niestety żelazo z roślin jest mniej przyswajalne przez organizm m.in. z powodu obecności błonnika. Dlatego najlepszym sposobem na dostarczenie żelaza są świeżo wyciskane soki z wyciskarki wolnoobrotowej. Urządzenie to pozwala na zachowanie maksymalnej ilości cennych substancji i jednocześnie usuwa nadmiar błonnika zawartego w skórce i miąższu owoców oraz warzyw.

Kawa i herbata pita szczególnie zaraz po posiłku również zmniejsza przyswajanie żelaza. Dlatego zamiast ciepłego napoju po posiłku wypij pyszny, świeżo wyciskany sok z warzyw i owoców. Dzięki temu nie tylko poprawisz wchłanianie żelaza z posiłku, ale i dostarczysz organizmowi dodatkową jego porcję w postaci pysznego soku.

Wyciskarka wolnoobrotowa – idealne urządzenie dla osób zagrożonych anemią

Jeśli zależy Ci na włączeniu do diety soków bogatych w żelazo, wybierz wysokiej jakości wyciskarkę wolnoobrotową. Tylko wtedy masz pewność, że urządzenie bez problemu wyciśnie sok z twardego buraka i zielonych warzyw liściastych. To w nich kryją się największe pokłady tego cennego składnika. Do przygotowania z nich soku możesz użyć np. wyciskarek Hurom All in One. Modele te są niezwykle wygodne, ponieważ mają szeroki otwór wlotowy. Dzięki temu nie musisz drobno kroić warzyw, aby wycisnąć z nich pyszny sok.

Wolnoobrotowa wyciskarka umożliwia zachowanie największej ilości cennych substancji Przez niskie obroty ślimaka. To sprawia, że wyciskany sok nie jest dodatkowo podgrzewany, jak ma to miejsce w sokowirówkach. Dzięki temu delikatne substancje odżywcze nie są neutralizowane przez wysoką temperaturę.

Jeśli lubisz klarowne soki lub preferujesz smoothie zwróć uwagę, aby wyciskarka do soku miała możliwość regulacji gęstości soku. Do urządzeń marki Hurom dołączane są zawsze dwa filtr, dzięki którym otrzymasz mniej lub bardziej klarowny sok.

Wolnoobrotowa wyciskarka jest niezbędna dla osób, które chcą włączyć świeżo wyciskane soki do codziennej diety. W żaden inny sposób nie uda Ci się uzyskać zdrowego i pełnego żelaza soku z buraka. Dodatkowo urządzenie to jest łatwe w obsłudze i czyszczeniu. Poszczególne elementy szybko opłuczesz pod bieżącą wodą.

Przepisy na soki z dużą dawką żelaza

Wśród najbogatszych roślinnych źródeł żelaza, z których można wycisnąć sok, znajdziesz botwinkę, buraka, szpinak czy pietruszkę. Sporą jego ilość znajdziesz także w marchwi, mięcie czy brokule. Wchłanianie żelaza można poprawić przez dodatek do soku produktów bogatych w witaminę C. Dzięki temu także wzbogacisz smak napoju. Jak wyglądają przykładowe kompozycje warzyw, z których najlepiej wyciskać sok pełen żelaza? Poniżej znajdziesz parę propozycji.

Sok z pietruszki

Składniki:

  • 1 garść natki pietruszki
  • sok z 1 cytryny
  • 1 szklanka wody (200 ml)

Przygotowanie:
Do wyciskarki wolnoobrotowej wrzuć obraną cytrynę i umytą natkę pietruszki. Wyciśnij sok i wypij zaraz po przygotowaniu.

Sok z buraków i drożdży piwnych

Składniki:

  • Jeden burak
  • 1 marchew
  • Łyżeczka drożdży piwnych (5g)
  • 1 szklanka wody (200 ml)

Przygotowanie:
Pokrój buraka i marchew na mniejsze kawałki. Włóż do wyciskarki wolnoobrotowej. Do soku dodaj wodę i drożdże piwne. Dobrze wymieszaj.

Sok z botwinki

Składniki:

  • botwinka
  • garść szpinaku
  • pół garści natki pietruszki

Przygotowanie:
Do wyciskarki wolnoobrotowej wrzuć botwinkę, szpinak i pietruszkę. Wyciśnij sok i wypij zaraz po przygotowaniu.

Świeżo wyciskane soki są doskonałym źródłem żelaza także dla wegetarian. Dodatkowo są o wiele zdrowsze niż czerwone mięso, które, choć bogate w żelazo, powinno być spożywane w umiarkowanych ilościach. Dzięki wyciskarce wolnoobrotowe szybko wyciśniesz sok z twardego buraka i zielonych warzyw liściastych.

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 673 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-08-07
Perfect
2020-08-12
Sprawnie i szybko!

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixel