Soki z wyciskarki – cenne elektrolity dla seniora

2021-01-14
Soki z wyciskarki – cenne elektrolity dla seniora

 O odpowiednie nawodnienie organizmu należy dbać w każdym wieku. Jednak seniorzy często borykający się z chorobami układu krwionośnego powinni szczególnie pilnować ich odpowiedniego poziomu w organizmie. A każdy chyba już wie, że najsmaczniej i najprzyjemniej jest nawodnić organizm pysznymi sokami, które dostarczą niezbędnych elektrolitów i witamin. 

Co to są elektrolity i jaką pełnią funkcję w organizmie?

Elektrolity to substancje mające ładunek elektryczny. W organizmie człowieka regulują gospodarkę wodną. Są niezbędne do utrzymania odpowiedniego nawodnienia organizmu. Ale to nie koniec ich funkcji, które spełniają w ciele człowieka. 

Elektrolity odpowiedzialne są także za kontrolę ciśnienia krwi. Odgrywają dużą rolę w regulacji gospodarki kwasowo-zasadowej. Ponadto dzięki ładunkowi elektrycznemu biorą udział w przewodzeniu impulsów nerwowych. Są zatem odpowiedzialne za skurcze mięśni szkieletowych czy serca. Do elektrolitów należy m.in. magnez. Z pewnością nie raz odczuwałeś charakterystyczne i bolesne skurcze mięśni, które potrafią wybudzać w nocy. To właśnie może być objaw niedoboru magnezu. 

Do elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, a także chlorki i fosforany. Wszystkie te substancje są niezwykle ważne dla zachowania prawidłowej pracy organizmu na wielu poziomach. Ich źródłem mogą być m.in. świeżo wyciskane soki z owoców i warzyw. Najlepiej przygotuj je samodzielnie w domu za pomocą wyciskarki wolnoobrotowej. Dzięki niej masz pewność, że sok nie ma dodatkowych substancji słodzących i chemii. Zamiast tego będzie bogaty we wszystkie cenne substancje pochodzące z roślin. 

Rola elektrolitów w diecie seniora

Do grupy osób szczególnie narażonych na odwodnienie i utratę elektrolitów należą m.in. seniorzy. Dieta osób starszych wielokrotnie jest źle zbilansowana. Przez to seniorzy często mają niedobory witamin i substancji mineralnych. Dodatkowo borykają się z wieloma chorobami współwystępującymi i brakiem apetytu. Do najczęstszych należą choroby układu krwionośnego w tym nadciśnienie. A w jego regulacji to właśnie elektrolity odgrywają ogromną rolę. Po za tym o wypijaniu przynajmniej 2 litrów wody każdego dnia nie tylko seniorom należy dziś nieustannie przypominać. 

Do utraty elektrolitów mogą przyczynić się również przyjmowane przez nich leki, które mają działanie moczopędne. Wraz ze słabą odpornością i ryzykiem zachorowania na różnego typu biegunki – rośnie ryzyko obniżenia do niebezpiecznego dla zdrowia poziomu elektrolitów. To wszystko sprawia, że szczególnie seniorzy powinni zadbać o ich odpowiednią ilość w codziennej diecie. 

Źródła elektrolitów

Aby uzupełnić niedobór elektrolitów zawsze można sięgnąć po preparaty apteczne czy napoje izotoniczne. Jednak równie dobrze można uzupełnić swoją dietę w naturalne źródła tych cennych substancji. Znajdziesz je w wielu warzywach, owocach i orzechach. Oprócz elektrolitów są źródłem także wielu cennych witamin i innych substancji, które wpłyną na polepszenie ogólnej kondycji organizmu. 

Zatem najlepszym źródłem potasu są banany, pomidory czy suszone morele. Z kolei magnez znajdziesz w kakao, nasionach słonecznika, pestkach dyni i migdałach. Wapń dostarczysz wraz z produktami mlecznymi, orzechami, nasionami strączkowymi, ale także zielonymi warzywami takimi jak: jarmuż, natka pietruszki, koper, brokuły czy brukselka. Najlepszym źródłem sodu jest m.in. sól, która jest doskonałą przyprawą do soków warzywnych. Znajdziesz ją również w oliwkach czy kiszonych ogórkach. 

Najlepszym sposobem na wykorzystanie naturalnych źródeł elektrolitów są świeżo wyciskane soki. Dodanie warzyw np. do ciepłego posiłku wymaga ich podgrzewania i obróbki co zawsze wiąże się z pewną utratą substancji odżywczych. Tak samo jak wyciskanie soku zza pomocą sokowirówki, która podgrzewa wyciskany sok. O wiele korzystniej jest użycie wolnoobrotowej wyciskarki do warzyw i owoców. Urządzenia te nie będą miały problemu także z wyciśnięciem soku z liści zielonych warzyw.  

Przepisy na pyszne soki pełne elektrolitów

Poniżej znajdziesz przepisy na soki z wyciskarki, które dostarczą Ci wszystkich niezbędnych elektrolitów. Świetnym rozwiązaniem jest także smoothie na bazie jogurtu naturalnego. Wyciskarki z serii Alpha Plus pozwolą Ci na przygotowaniu klarownych soków i gęstego smoothie. 

Sok pomidorowy z jarmużem

Składniki:

  • Pomidory 
  • Jarmuż
  • Pestki dyni
  • Sól

Przygotowanie: ilość warzyw dopasuj do ilości soku, który chcesz uzyskać. Warzywa wrzuć do wyciskarki. Pestki dyni możesz zmielić za pomocą blendera ręcznego, bądź posiekać na drobne kawałki. Na sam koniec dodaj sól do smaku. 

Bananowe smoothie z jogurtem i kakao

  • Banany
  • Jogurt
  • Orzechy włoskie
  • Kakao

Przygotowanie: wszystkie składniki zblenduj, podawaj schłodzone. 

Nie ma lepszego i smaczniejszego źródła potasu od świeżo wyciskanego soku pomidorowego. Z dodatkiem soli smakuje niezrównanie. Ponadto może być bazą dla innych soków warzywnych. Szczególnie polecamy je seniorom narażonym na utratę cennych elektrolitów.

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel