Top 7 najzdrowszych owoców!

2019-12-01
Top 7 najzdrowszych owoców!

Panuje przekonanie, że powinno się jeść 5 porcji owoców i warzyw dziennie, przy czym 2 porcje to powinny być owoce. Jednak trzeba podkreślić, że – szczególnie, jeśli mowa o osobach zdrowych – ta ilość to konieczne minimum dla organizmu. Zalecenia sugerują, by owoce i warzywa pokrywały połowę tego, ile zjadamy ogółem. Zatem warto jeść ich jeszcze więcej, tym bardziej że są źródłami witamin, składników mineralnych, błonnika oraz składników bioaktywnych, które wspomagają pracę organizmu na najniższym, komórkowym poziomie. Co ciekawe, jedna porcja owoców może być spożywana w formie soków owocowych. Do ich przygotowania najlepiej nada się wyciskarka wolnoobrotowa w domu – starajmy się przygotowywać soki samodzielnie, a nie kupować je w supermarkecie.

Które z owoców warto wybierać najczęściej?

Oto nasze top 7 najzdrowszych:

7. Borówki – źródło błonnika (o którym więcej przeczytasz poniżej), witaminy C, kwasu foliowego, niewielkich ilości witamin z grupy B i witaminy E. Co jednak warto w nich wyróżnić to zawartość ciemnych barwników roślinnych. Barwniki te są charakterystyczne przede wszystkim dla owoców o ciemnej barwie – im ciemniejszy owoc, tym ich więcej. Borówki znajdują się jednak na końcu naszego rankingu dlatego, że istnieją owoce o wiele bardziej zasobne we wspomniane korzystne składniki (patrz: podpunkt 1.).

6. Truskawki – bardzo zasobne w wodę, ale także zawierające witaminę C w stosunkowo dużych ilościach. Dzięki wodzie przyczyniają się do zwiększenia poziomu nawodnienia organizmu, tym bardziej że trudno poprzestać na kilku sztukach truskawek z powodu ich niesamowitego smaku. Najlepiej wybierać te od lokalnego rolnika i zwracać uwagę, by pochodziły z Polski - nic tylko włożyć truskawki do wyciskarki i cieszyć się pysznym i zdrowym sokiem z truskawek!

5. Kiwi – owoce egzotyczne co prawda, ale za to dostępne w Polsce do kupienia przez cały rok. Dlaczego warto je jeść? Nie są zasobne w cukier (fruktozę), zawierają dość wysoką ilość błonnika, a przede wszystkim – są najbogatsze w witaminę C spośród owoców tropikalnych.

4. Awokado – mało słodkie, ale wyróżniające się zawartością tłuszczu. I to dobrego, korzystnego dla zdrowia tłuszczu! Zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które działają przeciwzapalnie. Uwaga jednak – awokado przez to jest wysokokaloryczne. Jednocześnie nie jest to niestety owoc, który może przerobić na sok wyciskarka do warzyw i owoców – zawiera on bowiem bardzo małe ilości wody.

3. Morele – nasze rodzime owoce przypominające smak i aromat lata. Znalazły się w rankingu na podium ze względu na ich lokalne pochodzenie, ale też dlatego, że jako nieliczne z owoców zawierają witaminę A. Witamina A odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu wzrokowego, skóry, układu hormonalnego.

2. Maliny – warto wyróżnić je na podium naszego rankingu ze względu na wysoką zawartość błonnika. W 100 g malin znajduje się go około 6-7 g. Jak na tak drobne i soczyste owoce – to bardzo korzystna ilość tego składnika. A za co odpowiada błonnik? Przede wszystkim reguluje on pracę układu trawiennego, „oczyszcza” jelita, przyczynia się do zmniejszenia stężenia cholesterolu i glukozy we krwi, a jego regularne spożycie może nawet działać odchudzająco. To dlatego, że błonnik pęcznieje w układzie pokarmowym i powoduje szybsze odczucie sytości po posiłku bogatym w niego.

1. Czarne porzeczki – są bogate w witaminę C. Spożycie 50 g czarnej porzeczki pokrywa w zupełności nasze dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę! Jednak przede wszystkim czarne porzeczki to spośród owoców jedyne obok czarnego bzu (niestety dość mało dostępnego) źródło znacznych ilości wapnia, żelaza, cynku i selenu oraz fosforu. Ponadto czarne porzeczki zawierają mnóstwo składników bioaktywnych – polifenoli, korzystnie działających na organizm barwników roślinnych. Polifenole znacznie przyczyniają się do ochrony organizmu przed wolnymi rodnikami powodującymi szybsze starzenie się komórek. Mają też silne działanie antynowotworowe, dlatego jak najczęściej wybierajmy owoce o ciemnej barwie.

Oto nasza lista najzdrowszych owoców. Możesz je spożywać w naturalnej formie, jako elementy sałatki owocowej lub jako sok, który wyciśniesz z odpowiedniej wyciskarki do owoców. Wyjdzie Ci to na zdrowie!

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel