Jakich owoców i warzyw unikać podczas robienia soków?

2020-11-19

 

Jakich owoców i warzyw uniknąć podczas robienia soków?

Uwielbiasz pyszne i zdrowie soki oraz koktajle wprost z wyciskarki wolnoobrotowej? Z pewnością słyszałaś o tym, że niektóre warzywa i owoce nie powinny być używane do robienia soków, gdyż mogą wywołać niestrawność, a nawet odbić się na zdrowiu. Sprawdź, jakich warzyw i owoców nie łączyć, a których zupełnie unikać i poznaj przepisy na soki wyciskane wraz z instrukcją wprost z naszego kanału!

Dzisiaj dowiesz się o tym:
- dlaczego warto pić soki z wyciskarki,
- jakich warzyw i owoców uniknąć podczas robienia soków,
- jak łączyć warzywa i owoce na soki.

 

Soki w twojej diecie

Dlaczego warto pić soki z wyciskarki? Świeże soki warzywne dostarczają do naszych tkanek wody strukturowanej, doskonale wchłanianej przez komórki. Dodatkowo spożywanie takich napojów na czczo rano, 30 minut przed posiłkiem, przywraca równowagę kwasowo-zasadową, poprawia odporność, zmniejszając ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne i nowotwory. Świeżo wyciskane soki z wyciskarki uzupełniają niedobory witamin, minerałów, enzymów, a do tego przepysznie smakują! Kuracja sokami zadziała nie tylko profilaktycznie, ale pozwoli także schudnąć i oczyścić organizm z toksyn. 

Z czego nie robić soków – warzywa i owoce, których warto unikać

Większość owoców i warzyw ma bardzo dobroczynne działanie, szczególnie spożywane bez uprzedniej obróbki termicznej. Warto jednak pamiętać o tym, że ważne jest źródło ich pochodzenia, a także zadbanie o to, by były dobrze umyte przed spożyciem. Czego jednak unikać, szczególnie jeśli masz wrażliwy żołądek i nie chcesz w kilka chwil zapchać swojej wyciskarki wolnoobrotowej?

Nie powinno się wyciskać soków z awokado, bananów, kokosa, mango – owoców z dużą ilością skrobi i z małą ilością wody. Oczywiście mogą one być składnikami soków, ale powinny być blendowane bardziej jako składnik koktajli. Gruszka może również nie być odpowiednia dla wszystkich osób, ponieważ wywołuje problemy żołądkowe ze względu na dużą zawartość fruktozy.

Jeśli chcesz zadbać o spadek masy pamiętaj o tym, by zmniejszyć ilość owoców w sokach i stosować się do zasady Pareta – 80/20 – 80% warzyw i 20% owoców.

Jakich warzyw unikać podczas przygotowywania soków? Ogranicz ilość warzyw zielonych takich jak jarmuż, kapusta, gdyż spożywane na surowo w większych ilościach mogą być trudne dla naszego układu trawiennego. Przy wyciskaniu soków warto zadbać o urozmaicanie i różne mieszanki. Pamiętaj także o tym, że niektóre rośliny posiadają szczawiany (np. szpinak, jarmuż), dlatego powinny być spożywane w ograniczonej ilości.

Nie powinno się wyciskać soku z pora, który daje nieco zbyt mocny i charakterystyczny zapach, a także być ostrożnym z brokułem, który wywołuje często problemy żołądkowe. 

 

Jakich warzyw i owoców nie łączyć

Chcesz dostarczyć do swojego organizmu sporą dawkę witaminy C? Nie łącz ogórka z truskawkami, czarną porzeczką czy papryką, gdyż z powodu występującego w nim enzymu pod nazwą askorbinaza, witamina C zostanie utleniona. 

Owoce zawierające dużą ilość wody, takie jak arbuz lub melon po wymieszaniu z innymi składnikami mogą fermentować w żołądku.

Należy uważać podczas przygotowywania koktajli na bazie nabiału – kwas szczawiowy obecny w niektórych warzywach wchodzi z nim w reakcję, przez co powstają kryształy szczawianu wapnia, które w nadmiernych ilościach prowadzą nawet do rozwoju artretyzmu.

Do przyrządzania soków nie powinno używać się niedokładnie oczyszczonych owoców. Warto też ograniczyć spożywanie pestek z jabłek.

Jak łączyć warzywa i owoce na soki:

- jeśli chcesz zneutralizować działanie wolnych rodników i usunąć szkodliwe atomy z organizmu, przygotuj sok z pomidorów i brokułu (nieodpowiedni dla osób cierpiących na problemu układu trawiennego);

- zielone warzywa takie jak szpinak warto łączyć z dobrym tłuszczem, gdyż zwiększa się przyswajalność witaminy A, D, E, K – do szpinaku zblenduj awokado lub dodaj odrobinę oliwy z oliwek czy oleju lnianego;

- owoce na soki powinny być łączone na podstawie ich smaku – słodkie, półsłodkie i kwaśne. Półsłodkie mogą być łączone zarówno ze słodkimi, jak i z kwaśnymi, jednak odradza się zestawianie owoców kwaśnych i słodkich, gdyż znacznie obciąża to organizm i może spowodować problemy trawienne;

- warzywa na soki bogate w żelazo (np. pietruszka) powinny być łączone z owocami zawierającymi znaczne ilości witaminy C takimi jak cytryna, kiwi lub pomidor, ponieważ poprawiają wchłanianie tego pierwiastka. 

Obejrzyj jak przyrządzić pyszny i zdrowy sok na każdą porę roku:

Najzdrowsze soki warzywne i owocowe

Wiesz jak przyrządzić najzdrowsze soki warzywne i owocowe? Dokładnie komponując ich składniki odżywcze i używając najlepszego sprzętu do ich wyciskania. Koniecznie zobacz nasze wyciskarki wolnoobrotowe, które łączą w sobie zaawansowaną technologię z prostotą obsługi, umożliwiając ci przyrządzanie pysznych i wartościowych soków niezbędnych do codziennego funkcjonowania organizmu.

 

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel