Jak uzupełnić niedobory witamin w organizmie?

2020-02-27
Jak uzupełnić niedobory witamin w organizmie?

Większość Polaków boryka się z niedoborami witaminy D – jednak zdecydowana mniejszość suplementuje tę witaminę. Niestety poza suplementowaniem i regularną ekspozycją ciała na promienie słoneczne niewiele możemy zrobić w kierunku uzupełnienia niedoborów tej witaminy, ponieważ w pożywieniu jest jej niewiele. Inaczej sprawa ma się jednak w przypadku pozostałych witamin. O te już łatwiej, jeśli nasza dieta jest prawidłowa. Ale co to znaczy: prawidłowa dieta? 

Unikanie niedoborów 

Pierwszym krokiem do uzupełnienia niedoborów jest unikanie drastycznych diet, które w swoich założeniach mają głodówki bądź opierają się tylko na jednym składniku. Odchudzanie na własną rękę może doprowadzić do ogromnych braków w podaży witamin, zwłaszcza unikanie tłuszczów skutkuje niedoborem witamin rozpuszczalnych w lipidach, czyli A, D, E i K. 

Witamin ze świeżych warzyw i owoców nie da się w żaden sposób zastąpić. Organizm upomina się o nie, gdy nie otrzymuje ich w wystarczającej ilości, a symptomami mogą być na przykład takie popularne dolegliwości, jak: skurcze łydek, osłabienie, łamliwość paznokci albo wypadanie włosów. W takiej sytuacji, tym bardziej jeśli mamy trudności ze spożyciem owoców i warzyw na świeżo, rozwiązanie stanowić może włączenie do diety wyciskanych soków warzywnych i owocowych, do których przygotowania przyda się wyciskarka do warzyw i owoców

Zmiana codziennych przyzwyczajeń 

Kawa i papieros jako zestaw rozpoczynający każdy dzień to pierwszy krok do niedoborów witamin. Kofeinowy napój wypłukuje witaminę B z organizmu, zaś papierosy niszczą witaminę C. Również nadmiar stresu sprawia, że w organizmie pojawiają się braki wymienionych witamin. 

Zdecydowanie lepszym sposobem na zaczęcie dnia jest skorzystanie z wyciskarki do cytrusów i przygotowanie soku z pomarańczy i grejpfruta, co będzie stanowiło bombę witaminową, przy szczególnym bogactwie kwasu askorbinowego. W ramach drugiego śniadania słodycze warto zastąpić kanapką z pieczywa pełnoziarnistego z dodatkiem chudej wędliny i warzyw, natomiast na obiad lepiej sięgnąć po tłustą rybę morską (bogatą w korzystne kwasy tłuszczowe omega-3) i dużo warzyw, niż zamawiać pizzę czy „chińczyka”. 

Sposób przygotowania potraw 

Ważne jest nie tylko to, co się kupuje, ale też jak to się potem przyrządza. Wysoko przetworzone produkty są mniej wartościowe, a podczas przetwarzania przemysłowego warzywa i owoce tracą czasem większość witamin. Podczas przygotowywania posiłków w domu także można popełnić ten błąd, więc nie warto zastanawiać się czy lepszym wyborem będzie sokowirówka czy wyciskarka, tylko od razu postawić na tę drugą. Wyciskanie wolnoobrotowe pozwala bowiem zachować witaminy, których zawartość zmniejsza się w produktach np. wskutek krojenia, obierania, moczenia czy wypłukiwania warzyw i owoców. 

Pokaż więcej wpisów z Luty 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel